Trudno jest zarządzać pracownikiem, który mógłby być twoim ojcem, matką lub nauczycielem. A jednak rzeczywistość wymaga, abyś zapomniał o relacjach rodzinnych czy edukacyjnych, aby zdobyć umiejętności pozwalające rozwinąć biznes. Wraz z rozwojem kursów szkoleniowych poświęconych w szczególności przedsiębiorczości i mnożeniem się inkubatorów w szkołach biznesu i inżynierii, przedsiębiorcy zaczynają zakładać firmy w coraz młodszym wieku, podobnie jak Państwo. W konsekwencji może się okazać, że jako właściciel firmy lub menedżer, będziesz musiał zatrudnić i zarządzać zespołem starszych osób, aby mieć niezbędną wiedzę i doświadczenie do rozwoju firmy.

Jak zarządzać pracownikami starszymi od siebie?

Rekrutowanie wyłącznie osób młodszych lub w tym samym wieku, nawet jeśli na początku wydaje się to łatwiejsze, z czasem okaże się taktyką nieopłacalną, ponieważ firma będzie potrzebowała również pracowników z doświadczeniem i wiedzą. Firma musi być mistrzem różnorodności, a ta różnorodność obejmuje piramidę wieku. Oto kilka wskazówek, jak skutecznie zarządzać starszymi pracownikami.

project managerka i starsza pracowniczka w siwych włosach - przed komputerem podczas pracy

Odpowiednia identyfikacja motywacji podwładnych

Pierwszym istotnym punktem skutecznego zarządzania jest zrozumienie swoich pracowników i nie zakładanie, że wszyscy mają takie same motywacje. Motywacje te mogą być różnorodne:

  • pieniądze,
  • uznanie,
  • odpowiedzialność,
  • bezpieczeństwo,
  • wyzwania…

i często zmieniają się wraz z wiekiem.

To właśnie wiedza na temat ich motywacji pozwoli Ci dostosować się do ich potrzeb i pomoże im wyrazić swój maksymalny potencjał. Musisz najpierw zrozumieć, aby być zrozumianym. Zmotywowany pracownik w większym stopniu przyczynia się do lepszych wyników firmy.

Angażowanie starszych pracowników i docenianie ich pracy

Jeśli Twoi pracownicy są starsi od Ciebie, prawdopodobnie chętnie podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nie ograniczaj ich do prostych zadań z zakresu ich obowiązków, zaangażuj ich bardziej. Zapytaj o ich opinię lub radę. Będzie to korzystne dla wszystkich. Oprócz tego, że korzystasz z ich doświadczenia, to dodatkowo motywujesz ich do działania. Każdy lubi być wysłuchiwany, to schlebia naszemu ego. Spraw, by czuli się przydatni i wysłuchani.

Piramida Maslowa uczy nas, że potrzeba szacunku, poważania i uznania jest kluczowa dla ludzi. Stosuj tę zasadę, aby wszystkie osoby w Twoim zespole, niezależnie od wieku, czuły, że ich wkład jest doceniany. Nie wahaj się im podziękować i pogratulować, jeśli ich praca jest na wysokim poziomie. Najważniejsze jest jednak rozwijanie empatii, ponieważ bez względu na to, jak mądre są strategie, mogą one mieć sens tylko wtedy, gdy są wspierane przez humanistyczne zarządzanie.

Dawanie osobistego przykładu i zdobywanie szacunku podwładnych

Choć jesteś młody, nie znalazłeś się na szczycie swojej firmy jako project manager przez przypadek. Każdy w Twoim zespole musi to zrozumieć. Uważaj, aby nie pokazywać swoich mięśni na każdym kroku, po prostu nie daj się zastraszyć.

Niektórzy bardziej doświadczeni pracownicy mogą mieć pokusę, by sądzić, że brak odpowiedniego w ich mniemaniu doświadczenia skłoni Cię do podejmowania pochopnych decyzji, do niedojrzałych zachowań. Pokaż im, że tak nie jest, daj przykład swoją pracą. Pokaż, że jesteś otwarty i rozważny.

Młoda inżynier architekt ze starszym kolegą, pracownikiem w kaskach - modernizacja hali

Jak zapewnić sobie pozycję lidera?

Aby zapewnić sukces projektu biznesowego, niezbędne jest nawiązanie zdrowych i harmonijnych stosunków pracy. Wymaga to zaufania między menedżerem a jego zespołem. Pracownicy muszą szanować swojego menedżera, a menedżer musi nauczyć się być szanowany i ma to odniesienie także do zespołu zróżnicowanego wiekowo z młodym menedżerem. Granie despotycznego szefa może tylko zaszkodzić harmonii relacji biznesowych.

Nawiąż relację opartą na zaufaniu pomiędzy liderem a zespołem i nie narzucaj swojego weta. Jednak nienarzucanie nie jest tożsame z pozwoleniem pracownikowi na robienie tego, co mu się podoba. Musisz ich dobrze nadzorować, aby mogli podjąć swoje obowiązki i przyczynić się do rozwoju firmy. Zwłaszcza w przypadku najbardziej opornych pracowników, zaangażowanie całego zespołu może ułatwić zaangażowanie wszystkich.

Zarządzanie starszym i bardziej doświadczonym personelem – podsumowanie

Zarządzanie starszymi pracownikami to złożone zadanie, które wymaga dużej ilości analiz, obserwacji i pewnej subtelności w dokonywaniu wyborów oraz oczywiście komunikacji. Harmonia w zespole i motywacja każdej osoby to dwie delikatne rzeczy, które mogą zostać zakwestionowane przez proste szczegóły.

To od Ciebie zależy czy wyjdziesz poza swoje ograniczenia, a przede wszystkim nie zaczynaj od z góry przyjętych idei, które niosą ze sobą zalążki niepotrzebnych konfliktów w wielopokoleniowym zespole.

Write A Comment